Het begin van een memorabele presentatie

13 jan 2015 Geplaatst door communicatie, marketing Geen reacties

De spotlights gaan aan, daar sta je dan. In de volgende vijf, tien of zelfs zestig minuten krijg jij de kans om jouw ideeën te delen. Te delen met je baas, het management, je leerlingen of een belangrijke cliënt. Maar wat nou als ik je vertel dat je maar zestig seconden krijgt om de aandacht van hen echt te vangen?  Misschien maakt dit gegeven het de moeite waard om even wat extra tijd uit te trekken voor de opening van je presentatie. Of niet?

Er zijn uiteraard genoeg manieren om een presentatie of verhaal mee te openen. Wat werkt, hangt af van je eigen karakter en je publiek. En hiermee bedoel ik te zeggen, wat je ook doet: blijf bij jezelf. Je geloofwaardigheid is verbonden met de keuzes die je maakt en het succesvol overbrengen van je boodschap kan alleen als het publiek je wil geloven….

Wij geven je een aantal mogelijkheden om mee te openen. Let op; het is niet de bedoeling dat je ze allemaal in die zestig seconden probeert toe te passen.

Humor
Een veelgebruikte methode die vaak zeer effectief blijkt is humor. Een goede grap kan het publiek ontdooien en daarmee verder openstellen voor jouw boodschap. Bij het kiezen van een goede grap, dien je wel rekening te houden met de achtergrond van je publiek. Zo liggen grenzen in culturen verschillend en zijn in bepaalde landen diverse onderwerpen taboe. Ook de gemiddelde leeftijd van je publiek beïnvloedt hoe grappen worden ontvangen. Wil je weten of je grap werkt? Zoek dan ‘proefkonijnen’ die grote overeenkomsten hebben met je uiteindelijke publiek. Je kunt hen vinden op straat, in cafés, parken, op scholen en wellicht zelfs op je werk.

Quotes
Als je een sterke quote hebt met betrekking tot het onderwerp van jouw presentatie, gebruik deze dan. Dit hoeft overigens niet in het begin te zijn. Een quote is wel zeer geschikt om mee te openen. De quote dient afkomstig te zijn van een expert of iemand met veel aanzien omtrent het onderwerp. Het laat je publiek een hogere waarde te verbinden aan jouw standpunten.

Vragen en interactie
Dit is niet altijd even makkelijk te realiseren maar het stellen van een vraag zorgt voor binding met het publiek. Je publiek krijgt een actieve houding. Het stelt hen tevens open voor je boodschap. Wees je bewust van het type vraag dat je stelt en sta stil bij je doelstelling. Een vraag vereist niet altijd een vocale reactie, soms kan het je doel zijn om hen enkel aan het denken te zetten. Je publiek voelt zich meer betrokken en serieus genomen als er een bepaalde mate van interactie wordt gerealiseerd.

Statistiek en onderzoek
Overspoel je publiek nooit met teveel jargon én data. Dit is één van de meest voorkomende fouten bij presentaties. Cijfers worden door publiek vaak als saai ervaren. Maar het gebruik van cijfers en onderzoeksresultaten kan zeer bekrachtigend werken. Bij het gebruik van data is het belangrijk om informatie te gebruiken die zeer concreet is, het publiek niet kan weerleggen en tevens betrouwbaar over komt. Presenteer het ook met ondersteuning van beeld, zo blijft de data beter hangen. Het gebruik van data valideert je verdere verhaal.

Storytelling
Eén van Obama’s favoriete tools tijdens speeches, het gebruik van verhalen. Goede verhalen zorgen ervoor dat je publiek zich kan identificeren met jou en het onderwerp. Ze schepen herkenning en creëren een verbinding tussen jou en je publiek. Je boodschap kun je vervlechten met het verhaal waardoor je publiek zich open blijft stellen en tevens geboeid blijft terwijl je hen overtuigt van je verhaal.  Er zijn echter ook andere manieren om persoonlijke verhalen te gebruiken. Bijvoorbeeld door te starten met persoonlijke anekdotes en voorbeelden uit je eigen omgeving.

Welke methode je uiteindelijk ook kiest, zorg ervoor dat je een presentatie geeft om nooit te vergeten!

Deel dit met je netwerk
Tags: , , , ,