Like, deel en win

17 feb 2015 Geplaatst door marketing, online Geen reacties

Onlangs kwamen wij in gesprek met een ondernemer die graag een Like, Deel en Winactie via Facebook wilde opzetten. Dit is zeker niet de eerste keer dat een mkb-organisatie ons vraagt om een LWD-actie op te zetten. Veel ondernemers lijken het idee gevat te hebben dat daarmee honderden trouwe klanten worden geworven, a quick road to online success. Voor ons een duidelijke aanleiding om aan dit fenomeen een artikel te wijden.

Uit de resultaten van eerdere winacties blijkt dat de consumenten die afkomen op een dergelijke campagne, allesbehalve trouw blijven. Wij hebben ons er bij TaS als consument ook schuldig aan gemaakt. Kans maken op een leuke bank, fotootje delen en pagina liken in de hoop een gratis bank te scoren. Kleine moeite toch? Nadat de actie voorbij is, snel ontvolgen want op hun reclame zat je immers niet te wachten……De meeste consumenten stoppen na afloop van een LWD-actie met het volgen van je organisatie omdat er simpelweg niets meer te winnen valt. Daarbij zijn deze acties zo veelvoorkomend tegenwoordig dat ze zelfs een averechts effect kunnen hebben op je doelgroep.

Daarbij hebben we nog niet eens aangestipt dat acties waarbij je alleen mee kunt doen door een foto te delen op je tijdlijn, tegen de regels van Facebook zijn. Met een dergelijke actie loop je de kans dat je pagina wordt verwijderd door Facebook. Ook het uitsluiten van consumenten die zich niet linken aan je pagina is niet conform de regels. Alle facebookgebruikers moeten de mogelijkheid hebben om deel te nemen aan eventuele wedstrijden of lotingen. Zo zijn er nog een aantal regels die Facebook hanteert. Je doet er verstandig aan om hier van te voren in te duiken. We vermelden hier wel voor de volledigheid dat Facebook geen actieve searches doet naar deze overtredingen, dit betekent dat je als organisatie pas tegen de lamp loopt als erover wordt geklaagd door andere facebookgebruikers.

Maar wat moeten we in dat geval nog met Facebook? Dan blijft er toch weinig over om meer volgers te krijgen?

Er zijn nog legio andere acties die je online kunt inzetten via Facebook, Pinterest of andere online media. Wat voor actie passend is, hangt af van je doelgroep. Wij zijn echter wel voorstander van een persoonlijke benadering. Hier volgen 15 acties die passen bij een juwelier/edelsmid als voorbeeld:

  • Laat consumenten jou een foto sturen van hun favoriete sieraad via Pinterest, Facebook of Twitter en daarmee kansmaken op een op maat gemaakt bijpassend sieraad (vraag om het verhaal achter het sieraad als vervolg op deze actie).
  • Vraag consumenten naar het verhaal van een sieraad dat hen dierbaar was en ze zijn kwijtgeraakt of dat is gestolen, laat het meest bijzondere verhaal bijvoorbeeld een waardebon van xxxx winnen.
  • Maak een quiz waarbij consumenten kunnen onderzoeken welke sieraden bij ze passen. Gebruik hiervoor verschillende sieraadstijlen die je in het assortiment hebt en zorg dat ze de quiz makkelijk kunnen delen met hun persoonlijke netwerk.
  • Laat stellen die bij jou hun trouwringen hebben gekocht een foto delen van het ringenmoment en de ringen via Facebook en laat ze kans maken op bijvoorbeeld een romantisch ontbijt als ze hun papierenhuwelijk hebben.
  • Deel een jaar lang informatie over de geboortestenen die passen bij maanden en/of sterrenbeelden. Als je wilt kun je daar ook een aanbieding in de winkel aan verbinden (nog leuker is om te laten zien dat je ook sieraden kunt maken die passen bij een geboortekaartje, als aandenken voor later).
  • Maak een filmpje over het ontwikkel- en productieproces van een sieraad (bij voorkeur nog van het proces bij idee 1).
  • Geef tips over hoe je sieraden kunt gebruiken bij verschillende gelegenheden (zakelijk, casual, cocktail etc.) of hoe je bepaalt welk formaat sieraad bij je past.
  • Vraag meiden om een foto te maken van zichzelf met hun favoriete look waarbij ze een sieraad als centrepiece gebruiken.
  • Vraag jonge ontwerpers om een set te ontwerpen en laat je volgers bepalen welke set jij in de collectie opneemt.
  • Laat je volgers hun favoriete kunstwerk delen en vertellen wat hen precies aantrekt in dat kunstwerk ter inspiratie voor je inkoop en ontwerp van de volgende collectie.
  • Geef tips en ideeën om sieraden te dragen bij bruidsjurken, wat past er bij een hartvormige bruidsjurk etc. Hoe kun je sieraden toevoegen aan je sluier of bijvoorbeeld je haar? Sla de handen in één met bijvoorbeeld een bruidszaak in de buurt.
  • Vraag om de meest originele huwelijksaanzoeken en schrijf vervolgens een blog met ideeën.
  • Werk samen met een lokale horecagelegenheid en de gemeente en start een ‘wed for a day’ actie waarbij ze onder andere ringen kunnen aanschaffen op locatie.
  • Hou een online veiling van stukken uit je oude collectie of die al gedurende langere tijd op de plank liggen en doneer de opbrengsten aan een goed doel. Je vindt genoeg partijen die hier graag aan bijdragen. Dit geeft positieve exposure en geeft ruimte voor nieuwe stukken.
  • Post foto’s van celebrities na bijvoorbeeld awardshows en laat zien hoe zij hun look hebben samengesteld. Toon vergelijkbare stukken uit je eigen collectie. Laat je volgers hun favoriet kiezen. Je kunt dit ook in samenwerking met een retailer doen zodat de gehele look kan worden geëvenaard.

Er zijn nog talloze mogelijkheden te bedenken en voor elke branche zijn er weer andere kansen. Wees daarbij niet bang om te experimenteren of samenwerkingen aan te gaan. Ook online kun je samen soms meer bereiken dan alleen. En er is niet altijd een groot budget nodig om succesvolle campagnes te lanceren.

So get those creative juices going!

Deel dit met je netwerk
Tags: , , , , ,