Hoe geef je content een tweede leven met LinkedIn Publisher?

Hoe geef je content een tweede leven met LinkedIn Publisher

26 jul 2015 Geplaatst door communicatie, crossmediaal Geen reacties

Het is natuurlijk een beetje vloeken in de kerk – je content hergebruiken – maar het kan én het mag. De artikelen die je met veel pijn en moeite hebt geschreven (en soms ook niet), zijn het waard om gelezen te worden. Veel van jouw artikelen zijn vandaag de dag nog steeds relevant en dus van waarde voor je doelgroep. En grote kans dat een aanzienlijk deel van je doelgroep niet alle artikelen van jouw hand heeft gelezen.

Door LinkedIn Publisher te gebruiken kun je de eigen online visibility verhogen met content die je eerder al publiceerde op bijvoorbeeld je eigen website. Daardoor versterk je jouw eigen merk. Simpelweg door nogmaals je meerwaarde te tonen en waardevolle content te delen met je netwerk.

Hoe kan ik oude content opnieuw inzetten?

We hebben al vastgesteld dat niet alle content geschikt is voor hergebruik. Nieuwsgerelateerde artikelen of artikelen over onderwerpen die onderhevig zijn aan continue ontwikkelingen zijn meestal niet direct geschikt voor herpublicatie. Deze content kun je dan wel niet direct overnemen, maar kan wel als vertrekpunt dienen voor nieuwe stukken. Zo kun je vaak vrij laagdrempelig een nieuw artikel schrijven op basis van de rode draad in een eerder geschreven artikel of kun je de verdieping opzoeken door verder in te gaan op een sub-onderwerp daarvan.

Een andere tip is het bestuderen van de Analytics van je oude content. Hierdoor krijg je een beter beeld van onderwerpen die de interesse hebben van je doelgroep of een andere succesfactor bezitten. Als je die factoren en onderwerpen kunt definiëren, heb je de sleutel in handen om je bereik zienderogen te vergroten.

Je kunt natuurlijk ook putten uit andere communicatiestukken zoals speeches, presentaties, adviesstukken en bijvoorbeeld rapportages. Haal de interessante onderwerpen c.q. hoofdstukken eruit halen en splits deze op ten behoeve van bijvoorbeeld een reeks artikelen op LinkedIn. Meestal heb je wel wat ‘voer’ op je computer staan.

De minst charmante maar toch veelgebruikte manier is het 1-op-1 herpubliceren van oudere content. Hierbij is het belangrijk dat je minimaal een maand wacht totdat je stukken hergebruikt omdat zoekmachines de teksten juist moeten kunnen indexeren. Neem in het artikel op LinkedIn altijd de locatie op waar het originele artikel te vinden is en, indien afwijkend, je eigen website. Tevens wordt geadviseerd om de titel van content aan te passen in LinkedIn Publisher, dit zorgt uiteindelijk voor een betere online vindbaarheid.

Met de hulp van Google Keyword Planner tool kun je vaststellen welke woorden worden gebruikt door de doelgroep wanneer zij op zoek zijn naar content. Door diezelfde keywords te gebruiken in je LinkedIn Posts vergroot je de kans op succes. Je kunt deze woorden ook gebruiken als tags bij je artikel. Uiteraard is het wel de bedoeling dat de keywords aansluiten op de inhoud van je content.

Succes!

Deel dit met je netwerk
Tags: , , , ,