Hoe bepaal je de juiste online keywords?

Hoe bepaal je de juiste online keywords?

26 jul 2015 Geplaatst door marketing, online Geen reacties

Het bepalen van de juiste keywords voor je website vereist onderzoek en is het hart van je SEO inspanningen. Hierin fouten maken betekent het verliezen van leads en dus het laten liggen van omzet. In dit artikel geven wij je concrete handvatten om de basis van je SEO inspanningen te bepalen:

Waarom zijn keywords zo belangrijk?

Keywords bepalen waarop je gevonden wordt en dus ook welke bezoekers naar je site komen. Als je een SEO campagne start zal je uiteraard meer bezoekers trekken, de vraag is echter of die bezoekers ook binnen je doelgroep vallen en of de groei duurzaam is. Door verkeerde keywords te kiezen geef je jouw doelgroep op een presenteerblaadje aan je concurrenten en wij nemen aan, dat dit nou net iets is wat jij niet wil.

Goede keywords zorgen juist voor een stijging in het aantal leads, duurzamere verhoging van bezoekersaantallen, een sterkere organische ranking en effectievere SEO campagnes.

Waar moet je op letten bij het kiezen van keywords?

De juiste woorden
Stel anoniem een onderzoek op waarbij je aan een aantal mensen uit je doelgroep vraagt om op het internet te zoeken naar een organisatie die kan helpen met het invullen van behoefte x – Waarbij x uiteraard staat voor de categorie diensten of producten die jij aanbiedt-. Laat monitoren hoe je doelgroep zoekt en welke woorden ze gebruiken. Vergeet overigens niet de longtail zoekwoorden (Ze leveren een kleiner bezoekersaantal op maar wel de sterkste leads en krijgen steeds meer waarde toegekend van Google). Analyseer de resultaten en cluster de data.

Zoekvolume
Bekijk welke zoektermen online veel worden gebruikt met betrekking tot jouw branche c.q. niche. Kijk naar concurrentie en zoekvolume om te bepalen wat passende woorden zijn. Er zijn verschillende tools die je hierbij kunnen helpen, zoals Wordtracker of Google Adwords Keyword Planner.

Maak keuzes
Je kunt nu uit honderden keywords kiezen maar het is niet realistisch om je SEO op alles te willen richten. Sterke SEO strategieën zijn gebaseerd op een beperkt aantal woorden die passen binnen het budget en haalbaar zijn voor het aantal fte dat zich bezigt met SEO binnen je organisatie.

Stel prioriteiten
Op basis van de door jou gekozen keywords zul je een hiërarchie moeten aanbrengen in de selectie, welke keywords zijn het allerbelangrijkste? Waar MOET je echt op gevonden worden? Deze keywords krijgen de belangrijkste plekken binnen je website.

Blijven herhalen
De keywords van vandaag zijn niet persé de keywords van morgen. Zoekgedrag, producten, diensten en zelfs doelgroepen veranderen. Het is daarom belangrijk om eens in de paar jaar je keywords opnieuw te bepalen. Uiteraard is het ook zo dat het verstandig is om de effectiviteit van nieuwe keywords te monitoren en eventueel aan te passen, om hier inzicht in te verkrijgen heb je Google Analytics nodig.

De effectiviteit van je keywords kun je met Analytics meten aan bijvoorbeeld:

  • Ranking per keyword
  • Call-to-action- conversie
  • Unieke bezoeker per keyword
  • Bezoekers per bron
  • Totale traffic op de website
  • Duur van het gemiddelde bezoek (engagement)
  • Aantal bekeken pagina’s
  • Aantal backlinks

Je hebt de keywords…en dan?

Uiteraard heb je de online doelen nog niet gehaald op het moment dat je de juiste keywords gekozen hebt. Er is nog veel werk te verzetten om ook daadwerkelijk resultaat te boeken. Allereerst is het belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is. Google Webmaster Tools kunnen je hierbij helpen. Hier vind je alle hulpmiddelen om jouw website zoekmachine vriendelijk te kunnen maken. Tevens kun je de laadsnelheid van je website testen met behulp van Page Speed Insights van Google.

De volgende stap is het aanpassen van je content. De gekozen keywords moeten aansluiten op de inrichting én inhoud van je website omdat Google de inhoud van je website controleert. Als de keywords afwijken van de daadwerkelijke inhoud van de website , zal je website genegeerd worden of lager worden gewaardeerd. Het is dus belangrijk om de keywords ook daadwerkelijk in je content te laten terugkomen.

Je belangrijkste keywords behoren op de belangrijkste pagina’s op je website. Dit kun je tonen door de website hiërarchie hierop aan te passen. Hoe meer inbound links (linkjes vanaf andere pagina’s op je website) er naar die pagina gaan, hoe belangrijker Google de pagina zal achten.

Het schrijven van kwalitatief hoogstaande teksten die aansluiten op je gekozen keywords zullen je eveneens een hogere waardering opleveren. Schrijf over onderwerpen die passen bij je activiteiten zodat Google je harde werken passend beloont. Vergeet daarbij niet dat je keywords en gerelateerde termen terug laat komen in de paginatitels en kopjes.

Als laatste stap is het verstandig om een Robots.txt file en XML Sitemap op te maken om het voor zoekmachines makkelijker te maken om je site te vinden en indexeren. Dit kun je doen via Google Support en XML-Sitemaps.com.

Even herhalen
Investeer tijd in het bepalen van de juiste woorden voor je SEO strategie. Doe altijd onderzoek naar je doelgroep. Het gebeurt vaak genoeg dat verkeerde woorden worden gekozen. Tools als Wordtracker kunnen je op weg helpen. Breng focus aan in de woorden die je gebruikt en pas je content erop aan. Verlies daarbij nooit de kwaliteit van je content uit het oog!

Even op letten: Als je SEA inzet en je hoger laat ranken in de lijst bij Google, vergeet dan niet de interne IP adressen uit te sluiten (dit kun je aangeven onder geavanceerde instellingen! Anders betaal je voor het websitegebruik van je eigen medewerkers en dat is hartstikke zonde!

Deel dit met je netwerk
Tags: , , , ,