Acquisitierapportage opstellen met Google Analytics

Acquisitierapportages opstellen

11 aug 2015 Geplaatst door marketing, online Geen reacties

Je website is te vergelijken met een schatkaart, er liggen duidelijk aanwijzingen in verscholen die je (kunnen) leiden naar gouden leads en doelgroep engagement. Om deze schat te vinden moet je de aanwijzingen op de schatkaart wel eerst leren ontcijferen. Met Google Analytics kun je gedetailleerde rapportages opstellen en zo je website traffic analyseren. De rapportages geven je de nodige inzichten én wijzen de weg. In dit artikel aandacht voor acquisitierapportages.

Acquisitierapportages

Acquisitierapportages vertellen je waar je bezoekers vandaan komen en hoe ze je vinden op het web. Deze informatie is waardevol omdat het je meer vertelt over de effectiviteit van je online inspanningen en de meest succesvolle kanalen in je marketingmix. Tevens vertellen acquisitierapportages op welke woorden je gevonden wordt. Hierdoor zie je welke keywords succes opleveren en welke niet (hier heb je wel een verbinding met Google Search Console en een sitemap voor nodig).

Met al deze data kun je de kpi’s finetunen en je online strategie verder uitwerken.

Het beoordelen van acquisitierapportages

Om je data te kunnen analyseren is het allereerst waardevol om onder het acquisitieoverzicht één of meer nieuwe segmenten toe te voegen -segmenten zijn eigenlijk subsecties van je totale verkeer waar je graag meer aandacht voor hebt-. Wij kiezen ervoor om nieuwe gebruikers apart toe te voegen en ook een nieuw segment te maken met loyale bezoekers (min 3 bezoeken). Extra segmenten maken het mogelijk om verschillen tussen bepaalde subsecties te definiëren en je funnel daarop aan te passen. Gedaan? Mooi, gaan we nu kijken naar enkele aspecten uit het acquisitierapport:

1. Het overzicht

Het acquisitie overzicht geeft je een beeld van de kanalen die worden gebruikt om op je website te komen. Daarbij worden de kanalen gelinkt aan je conversieratio. De kanalen staan in het begin altijd op default. Je kunt deze instellingen indien gewenst zelf wijzigen. Onder default vind je standaard de volgende kanalen:

  • Direct: deze bezoekers hebben zelf je website in de adresbalk opgegeven (je kunt hier ook bekijken welke pagina’s daarvoor zijn gebruikt)
  • Organisch: deze bezoekers hebben je via de zoekmachines gevonden (je kunt hierop inzoomen en kijken welke woorden ze hebben gebruikt)
  • Betaald: deze bezoekers komen via advertenties zoals Adwords (bekijk welke advertenties het meest opleveren)
  • Doorgestuurd: deze bezoekers komen op je website via een link op een andere website (bekijk je meest waardevolle netwerken)
  • Sociaal: deze bezoekers komen op je website via een social platform (bekijk je meest succesvolle platformen en acties)
  • Overig: als je zelf specifieke parameters aanmaakt, vind je die data onder overig.

2. Al het verkeer

Onder – Alle verkeer – Kanalen- kun je zien wat de verschillende prestaties zijn per kanaal. Welk kanaal presteert beter of brengt beter verkeer? Kanalen met een hoge bounce rate, zijn waarschijnlijk niet goed afgesteld op de verwachtingen van de bezoeker. In deze sectie kom je er achter welke kanalen jou bezoekers opleveren en van welke kwaliteit de bezoekers zijn. Bij voorkeur komen niet al je bezoekers vanuit één of twee bronnen. Meer bronnen zijn nodig om je onafhankelijkheid te beschermen. Om je een beetje op weg te helpen geven we je hier wat pointers zodat je weet waar je op moet letten:

  • Direct verkeer ligt bij een stabiele website tussen de 40% en 20%. Ligt jouw percentage lager? Dan is er waarschijnlijk sprake van merkonbekendheid. In dat geval is het zaak om je merk verder in de markt te zetten.
  • Het percentage betaald verkeer ligt lager dan organisch verkeer en organisch verkeer zou rond de 35% van je totale verkeer moeten zijn.
  • Doorgestuurd verkeer ligt bij voorkeur rond de 20%. Ligt dit percentage lager, kan dat betekenen dat de kwaliteit van je content te wensen overlaat of dat je content marketing niet goed aanslaat.

3. Zoekmachine Optimalisatie

Als je website net in de lucht is, is deze optie nog niet te gebruiken maar dat verandert binnen een week. Je zoekmachine optimalisatie is gekoppeld aan je Google Console (dit dien je zelf te koppelen) en monitort de ‘gezondheid’ van je website in de Google zoekfunctie.

Onder zoekopdrachten kun je zien welke woorden bezoekers hebben gebruikt en jouw website hebben gevonden in de zoekmachine van Google. Je kunt daarbij zien welke woorden het meest zijn gebruikt en hoeveel mensen er op je website hebben geklikt. Welke pagina’s het meest zijn bekeken en bezocht vanuit die zoekopdrachten, vind je onder bestemmingspagina’s. Uit welk land de gebruikers van de zoekmachine vandaan komen (welk land), vind je onder de geografische samenvatting. Hier wordt ook een verbinding gemaakt met het aantal clicks. Daardoor kun je zien in welk land je in verhouding de beste aansluiting vindt.

4.  Campagnes

Helemaal onderaan het rijtje vind je campagnes. Onder dit segment vind je informatie over bezoekers die vanuit je campagnes of advertorials bij derden op je site komen. Gewoonlijk worden bij campagnes UTM (Urchin Tracking Mode)parameters toegevoegd aan het einde van een URL. Dit zorgt ervoor dat Google kan herleiden waar een bezoeker vandaan komt. De UTM kun je zelf instellen en is opgebouwd uit de campagnenaam, de bron en het medium. Bijvoorbeeld: www.tells-a-story.nl/storytelling utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=storytelling

Je kunt de campagne met UTM terugvinden in de linker kolom van je campagnerapport. Als je vervolgens klikt op de campagnenaam, kun je ook de bron en het medium zien. Door hier naar te kijken kun je betere customer profiles opstellen én je online marketing succes/effectiviteit doormeten.

Afsluitend

De acquisitierapportage bevat veel waardevolle informatie. Het gebruik ervan wordt een stuk waardevoller als je de koppeling met Google Search Console hebt en je doelen hebt ingesteld. Zorg ervoor dat alle instellingen op orde zijn voordat je gaat meten.

Deel dit met je netwerk
Tags: , , , ,