Bouwen aan een nieuw merk

Bouwen aan een nieuw merk

24 sep 2015 Geplaatst door communicatie, crossmediaal, management, marketing, vormgeving Geen reacties

Productinnovaties en diversificatie binnen én buiten de markt zijn voor veel organisaties een vaker voorkomend element in de bedrijfsvoering. Het introduceren van nieuwe merken staat daardoor eveneens vaker op de managementagenda.

Wij krijgen bij TaS regelmatig vragen over hoe dit proces het beste aangevlogen kan worden, daarom deze week een artikel over hoe je succesvol merken kunt opbouwen.

Waarom is een merk zo belangrijk?

In een eerder artikel (over huisstijl), hebben we al gesproken over de winst die te behalen valt bij het neerzetten van een helder en consistent merk. We moedigen je natuurlijk aan om dat artikel hier nog eens na te lezen maar we geven ook hieronder de belangrijkste voordelen van een sterk merk:

  1. Zorgt ervoor dat de naam van je product/organisatie beter tussen de oren blijft zitten bij de doelgroep en andere stakeholders (onderscheidt)
  2. Draagt bij aan merkambassadeurschap (is herkenbaar)
  3. Geeft je de ruimte om uit te breiden naar nieuwe markten en/of landen (past bij je ambitie)
  4. Versterkt de loyaliteit (bindt)
  5. Brengt nieuwe mogelijkheden (inspireert)

Het merk dat jullie gaan creëren heeft ontzettend veel invloed op de uitwerking van de strategie. Een merk raakt namelijk alle facetten van het ondernemerschap. Jullie merk beïnvloedt de beeldvorming van IEDEREEN die ermee in aanraking komt. En dan hebben we het dus niet alleen over de consument maar evenzo over strategische partners, (potentiële) medewerkers, de concurrentie en de directe omgeving. Je merk heeft een directe invloed op jullie prijsstrategie of bijvoorbeeld op jullie vermogen om internationaal de opereren. Eigenlijk is het ongelooflijk dat de perceptie zo ontzettend veel invloed heeft. Sta hier eens bij stil: er zijn duizenden bedrijven die tonnen neerleggen om te begrijpen wat én hoe jij denkt!

De vier fases die je doorloopt bij het bouwen aan een nieuw merk:


Fase 1: Locatie, locatie, locatie

In de eerste fase ga je kijken waar jullie staan. Wat hebben jullie voor ogen? Hoe wil je als ondernemers in de markt staan, wie zijn jullie nu? Wat vinden jullie belangrijk, waar willen jullie naartoe? Dit is de basis, het fundament waarop je gaat bouwen. Jullie missie en visie liggen in de antwoorden van al deze vragen verscholen. Het geeft betekenis aan het werk dat in het verschiet ligt voor alles en iedereen die meewerkt aan het realiseren van deze gedeelde missie.
Stel hierbij onder andere de volgende vragen:

  • Hoe kijken wij naar de wereld om ons heen?
  • Wat beweegt ons en wat beweegt onze medewerkers ?(nee dat is niet altijd hetzelfde)
  • Welke rol heeft onze organisatie in dit beeld?
  • Waar gaan we als organisatie naar toe? Wat is onze gezamenlijke stip aan de horizon?
  • Waar zijn we echt geweldig goed in?
  • Delen alle betrokkenen dezelfde missie en visie of hebben we ‘vers bloed’ nodig?

Fase 2: Bouwmateriaal en omgeving

In de tweede fase ga je kijken naar de omgeving: welke ontwikkelingen zijn er in de markt. Wie is jullie doelgroep? Wat willen ze, denken ze, hopen ze en wensen ze? Vraag jezelf af wat je kunt doen om de doelgroep nog beter te leren kennen. Welke materialen lenen zich het beste voor jullie droomhuis?
Vragen die je hierbij kunt stellen zijn:

  • Wie willen wij bereiken?
  • Hou oud is onze doelgroep? (segmentatie in clusters, bijv. tussen de 40 en de 50 jaar)
  • Waar bevindt deze doelgroep zich?
  • Is er een focus op specifiek mannen of vrouwen?
  • Wat is de levensstijl van onze doelgroep?
  • Wat houdt onze doelgroep bezig?
  • Waarom houden juist die dingen hen bezig? (behoeften)
  • Hoe verhouden deze elementen zich met de trends in onze en andere markten?
  • Waar halen ze hun informatie vandaan?
  • Hoe maken ze hun keuzes en hoe stellen ze prioriteiten?
  • Geloven zij in dezelfde dingen als waar wij in geloven? (noodzakelijk voor het krijgen van vertrouwen van je doelgroep)

Fase 3: Bouwtekeningen maken

Je kent je locatie, haar omgeving en de materialen hebben jullie al gekozen. Nu is het tijd om al deze informatie te vertalen naar een bouwtekening. Eindelijk gaan jullie naar de tekentafel om vorm te geven aan jullie merk. Je combineert hierin de mogelijkheden en onmogelijkheden van de locatie en omgeving met de door jullie uitgekozen materialen en deelt ze met alle werklui die jullie merk gaan realiseren. Welke kenmerken moet het merk in zich hebben, welke zijn belangrijk en welke kenmerken maken jullie uniek (vergeet je rode draad niet!)? De bouwtekening brengt alles samen in één coherent geheel.

  • Waar zit het verschil? (brandscape)
  • Wat gaan we de wereld brengen? (je merkbelofte)
  • Hoe gaan we dat brengen? (je propositie)
  • Waarom zo?
  • Aan wie gaan we dat brengen? (customer profile)
  • What’s in it for us?
  • Welke naam past bij ons merk?
  • Welke tone of voice?
  • Wat wordt onze styling?
  • Hoe ruiken we, smaken we, klinken we en voelen we? (merkbeleving)
  • Willen we een slogan en zo ja, welke dan?

Fase 4: Bouwen

Als je het fundament hebt gelegd, heb je een organisatie gevuld met medewerkers die dezelfde behoefte hebben: het bereiken van de stip aan de horizon. Je medewerkers zijn gedreven en gemotiveerd, ze geloven in je missie en delen je visie (begin niet met bouwen als je dit nog niet bereikt hebt en vraag je in dergelijke gevallen altijd af waarom niet!). Ze kennen de bouwtekening en weten exact welke rol zij vervullen, waarom zij belangrijk zijn voor het eindresultaat. Helder staat hen voor de geest, welke projecten er draaien en welke doelstellingen daar aan gekoppeld zijn. Je hebt je materialen met zorg uitgekozen en de bouwtekeningen zorgvuldig uitgewerkt. Niks staat jullie meer in de weg (behalve wellicht dan de financiën 😉 )!

Deel dit met je netwerk
Tags: , , , ,