de perfecte landingspagina

De perfecte landingspagina

20 nov 2015 Geplaatst door management, marketing, online, vormgeving Geen reacties

Een landingspagina is een pagina op een website waar een bezoeker op terecht komt nadat hij of zij op een advertentie of campagne van bijvoorbeeld Adwords heeft geklikt. De pagina’s hebben het doel om bezoekers te overtuigen van de waarde van je product, organisatie of dienst. Deze zogeheten landingspagina’s zijn een belangrijk onderdeel van je online marketing en hebben tevens als doel om vertrouwen te creëren bij de bezoeker. Je online sales funnel wordt voor een groot gedeelte beïnvloed door de effectiviteit (conversieratio) van de content en de indeling van de pagina zelf.

In dit artikel leggen we jou uit hoe je de perfecte landingspagina kunt construeren:

1. Vermijd overkill

Het is ontzettend verleidelijk om hele epistels te schrijven over hoe fantastisch en geweldig jullie zijn. Je hebt zo veel te vertellen en je wil geen argument onbenut laten. De lengte van de tekst en de CT-ratio* zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op de landingspagina’s doe je er goed aan om je teksten kort en concreet te houden. Geef kort de voordelen weer van je dienst, product of organisatie en zorg dat je in de communicatie duidelijk en transparant bent. Desgewenst kun je op de dieperliggende pagina’s tot in detail uitleggen wat je dienst of product exact inhoudt.

2. Let op woordgebruik!

Als woordgebruik ergens belangrijk is, dan is het wel op je landingspagina’s. De verwoording van je boodschap moet een focuspoint zijn. Het gebruiken van 1 specifiek woord kan leiden tot (in extreme gevallen) een verhoging van je CT-ratio tot 90%! Dit geldt ook voor je titels; je hoofdtitel moet complementair zijn aan je advertentie. Plaats ook in je CTA-knop (call to action button)  heldere teksten, het liefst met actief taalgebruik zoals “Download nu gratis”.

3. Plaats een duidelijke call to action boven de vouw

De vouw wordt gebruikt als aanduiding voor het moment waarop een bezoeker moet scrollen om de verdere tekst op een pagina te kunnen lezen. Het is daarom van belang om je CTA-knop daarboven te plaatsen en zo de minder geëngageerde bezoekers toch te verleiden om verder te kijken. Om ervoor te zorgen dat alle ogen zich richten op je CTA-knop, worden in de regel felle kleuren gebruikt met dikkere fonts. Zo spat je knop van het scherm af.

4. Gebruik contrast

Een rustige site met vloeiende kleuren is een droom maar om bezoekers wakker te schudden en tot actie aan te zetten, raden we toch contrasterende kleuren aan. Zo kan het gebruik van ‘impuls’ kleuren resulteren in een hogere conversie. HubSpot heeft een test gedaan waarbij ze groen tegenover een call-to-action button in het rood hebben geplaatst, het leverde een hoger resultaat op voor rood van 21%. Dit is echter niet altijd zo, er zijn ook gevallen waarin groen een beter conversie oplevert omdat er sprake is van meer contrast. Oftewel; de kleuren met een sterk contrast ten overstaan van je website kleuren zijn het meest geschikt voor je CTA-knop.

5. Plaats reviews en testimonials

In ons vorige artikel over het opbouwen van klantvertrouwen hebben we het ook al genoemd; als organisatie zou je warm moeten lopen voor reviews en testimonials. Deze testimonials en reviews komen het beste tot hun recht als je ze net onder de vouw plaatst. Het kan net dat laatste zetje zijn om een bezoeker te overtuigen.

6. Show your colors

Je logo mag er zijn, so be proud. Zorg ervoor dat je logo duidelijk te zien is op de pagina. Laat je beeldmateriaal tevens de organisatiecultuur ademen. Iedereen wil straks weten wie je bent. Laat bezoekers het gevoel hebben dat de organisatie een gezicht heeft en karakter bezit. Mensen zullen altijd de behoefte houden om te “spiegelen”**

7. Maak gebruik van multimediale ondersteuning

We blijven het herhalen: hoe meer zintuigen worden aangesproken; hoe intenser de beleving. Gebruik beeld en geluid ook op je landingspagina’s. Het maken van korte video’s hoeft niet veel te kosten. Een mooi in elkaar gezette prezi presentatie kan genoeg zijn om de conversie een flinke boost te geven. Het is een kort kijkje in je keuken; in je leven, cultuur en je product of dienst. Wil je liever iets laagdrempeliger beginnen? Maak dan eerst een infographic. Infographics zijn zeer geschikt voor online campagnes en net iets minder tijdrovend.

*CT-ratio: het percentage van de bezoekers dat doorklikt
** Spiegelen: het zoeken naar karakteristieken in een merk die je hebt of graag zou willen hebben om je eigen identiteit te sterken en te bevestigen.

Deel dit met je netwerk
Tags: , , , , , ,