Communicatie, marketing en PR rondom de beursvloer 2

Communicatie, marketing en PR rondom de beursvloer – deel 2

07 okt 2016 Geplaatst door management, organisatie, PR Geen reacties

PR kan worden ingezet om de persaandacht voor je organisatie te verhogen, je medianetwerk te vergroten en je bestaande mediarelaties te versterken. Hier zijn 5 PR pointers om je inspanningen op de beurs een verdere boost te geven:

1. Relaties groeien niet zonder inspanning

Beurzen zijn hét moment om aandacht te besteden aan je medianetwerk. Veel journalisten die schrijven over jullie markt zullen aanwezig zijn, op zoek naar de beste verhalen. Dit betekent ook dat de werkdruk die zij ervaren, ongelooflijk hoog is. Journalisten rennen op beurzen meestal van hot naar her om alles vast te leggen. Je kunt bijdragen aan die werkdruk, of je kunt hen een adempauze gunnen.

De informele ontbijtjes, lunches en diners voor prospects en klanten zijn ook toepasbaar op je medianetwerk. Nodig journalisten en verslagleggers uit voor laagdrempelige en ongedwongen bijeenkomsten in kleine groepen waarbij ze in gesprek kunnen met je ambassadeurs, je klanten of je directie.

We spraken eerder ook al over het bieden van een oplaadpunt op de beursvloer; biedt journalisten een ruimte waarin zij even rustig wat kunnen drinken en alvast wat notities op een rijtje kunnen zetten (op het moment dat alles nog vers in hun hoofd zit). Zorg voor een ontspannen, rustige setting waarin zij de batterij heel even kunnen opladen.

2. Zorg voor een perskit 2.0

Journalisten hebben te maken met een hoge werkdruk én een grotendeels mobiele werkomgeving. De ouderwetse perskit is dan ook weinig gebruiksvriendelijk meer. Als alternatief bieden veel organisaties USB-sticks aan maar USB-sticks zijn op hun beurt weer niet ideaal voor journalisten omdat de data niet op alle devices toegankelijk is.

Kies daarom voor een speciale ,volledige responsive, online nieuwsomgeving. Dit maakt data makkelijk toegankelijk ongeacht het gebruikte device. Een bijkomend voordeel is dat de online omgeving het mogelijk maakt om je persmaterialen te moderniseren en te verrijken met visuele content zoals video en infographics. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een hand-out met daarop het adres van de online omgeving en een login.

3. Maak slim gebruik van de bestaande nieuwsstroom

Vaak zie je dat de organisator of hoofdsponsor van het evenement de media domineert met eigen belangrijke nieuwsfeiten die worden gepresenteerd tijdens de beurs. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat veel andere organisaties hetzelfde proberen. Het kan een behoorlijke uitdaging zijn om tussen al het nieuwsgeweld aandacht voor je eigen organisatie te genereren.

In plaats van te gaan zoeken naar een manier om je eigen nieuws te brengen, is het vaak effectiever om gebruik te maken van de reeds bestaande aandacht. Probeer uit te vinden welk nieuws de hoofdspelers gaan brengen en stel berichten op die daar op aansluiten. Het is voor de aanwezige journalisten makkelijker om een bericht op te nemen dat samengaat met het hoofdnieuws dan een bericht dat daar haaks op staat.

4. Vlog over de beurs

Journalisten en bloggers heb je nodig, dat betekent echter niet dat je er volledig van afhankelijk bent. Laat iemand van je PR afdeling vloggen, een live event hosten en/of twitteren over de belangrijkste en meest nieuwswaardige ontwikkelingen op de beurs (als dit past bij je organisatie) en maak daarbij ook ruimte voor je eigen verhaal. Hiermee lever je waarde aan prospects en klanten die niet in staat zijn om bij de beurs aanwezig te zijn en zorg je ervoor dat ook jouw boodschap wordt overgebracht binnen je netwerk!

Heb je niemand in dienst die hier geschikt voor is? Kijk dan naar de mogelijkheid om een onafhankelijke influencer binnen de markt te vragen om verslag te leggen van de beurs. Voorzie deze influencer(s) van de benodigde materialen etc. en deel hun ervaring op de beurs via je eigen kanalen. Een kleine tegenprestatie zou gevraagd kunnen worden in de vorm van een gegarandeerde plaatsing van jouw organisatie in hun vlog.

5. Lanceer je eigen nieuws voor de beurs op eigen wijze

Door je eigen nieuws al voor de aanvang van de beurs te brengen (enkele weken tot een aantal dagen van te voren), kun je een hogere active coverage realiseren. Journalisten worden op dat moment nog niet overweldigd door pitches, afspraken en toestromende informatie en hebben dus meer tijd om aandacht te besteden aan jouw verhaal. Het tweede voordeel is dat je de gerealiseerde aandacht kunt gebruiken om klanten en prospects te attenderen op jullie aanwezigheid op de beurs (laat bij een productintroductie weten dat er een demo van is op de beurs).

Zorg ervoor dat je nieuws niet alleen relevant is voor je doelgroep (die de beurs bezoeken) en aangepast is op hun achtergrond maar ook dat het indruk bij de journalist achterlaat omdat je verhaalwijze bijzonder is. Journalisten zijn net als wij, gewone mensen die graag bijzondere ervaringen op doen.

We wensen je een succesvol beursseizoen toe!


Lees ook Communicatie, marketing en PR rondom de beursvloer,  het aandeel van communicatie en marketing


Also published on Medium.

Deel dit met je netwerk
Tags: , , ,