Het bellen lellen van Twitter

Belletje lellen op Twitter

22 dec 2016 Geplaatst door marketing, online, storytelling Geen reacties

Als je een geoefend twitteraar bent én je houdt analytics in de gaten, dan is het je hoogst waarschijnlijk opgevallen dat een aardig percentage van je volgers variabel is. Hierdoor heb je misschien het gevoel dat je strategie niet werkt of twijfel je aan de content die je op Twitter deelt. Om erachter te komen waarom zoveel mensen je ontvolgen in een betrekkelijk korte tijdsperiode (regelmatig zien wij de cyclus van volgen-ontvolgen in 48 uur voltrekken), kijken we naar de type twitteraars in twitterland én hun redenen om iemand te volgen of juist ontvolgen:

Het ei

Het ei is iemand die ooit een Twitteraccount heeft aangemaakt maar er nooit actief mee aan de slag is gegaan. Soms betekent dit dat iemand überhaupt nooit een Twitterbericht heeft gedeeld en soms heeft het ei een halfhartige Twitterpoging gegaan om vervolgens weer in zijn schaal te kruipen als de inspanning geen effect lijkt te sorteren.

Eieren zijn in de meeste gevallen mensen die Twitter niet begrijpen, mensen die Twitter overweldigend vinden, mensen die Twitter te onpersoonlijk vinden of mensen die de waarde van Twitter toch niet helemaal zien maar ooit een account hebben aangemaakt omdat het “hoort”. Ze volgen je meestal vanwege de reeds bestaande onderlinge relatie, vanwege je succes op Twitter of vanwege je achtergrond (denk bijvoorbeeld aan je positie in het werkveld).

De lepelaar

De lepelaar zit niet zozeer op Twitter om actief de eigen content te delen. De lepelaar is evenmin primair actief om relaties op te bouwen. Deze gebruiker is voornamelijk actief omdat hij of zij op zoek is naar goede content: zoals trends, inspiratie en nieuws binnen de eigen interessegebieden.

Lepelaars liken en delen voor hen waardevolle content om in hun eigen overzicht terug te kunnen vinden en om de inzichten te delen met hun achterban. De lepelaar deelt ook eigen content die volgens hen inhoud en waarde heeft voor hun publiek. De lepelaar is altijd op zoek naar influencers met de (voor hen) beste content om uiteindelijk zoveel mogelijk waardevolle informatie te verzamelen. Overigens kan de lepelaar ook iemand zijn die ontwikkelingen bij zijn klanten en prospects in de gaten wil houden of iemand zijn die alles rondom een beroemdheid wil volgen.

De lepelaar volgt je als hij of zij denkt dat je goede content deelt die past binnen de eigen interessegebieden en stopt met volgen als je content waarde te laag wordt.

De scanner

De scanner is een particulier die op zoek gaat naar voordeel en hij of zij tweet dus voornamelijk (50+ %) in het eigen belang. Het doel van de scanner is om Twitter af te struinen, kortingen te verzamelen én mee te doen aan wedstrijden.

De scanner volgt je meestal gedurende korte periodes om gebruik te kunnen maken van een specifiek voordeel of omdat de scanner verwacht voordeel bij je te kunnen halen.

De bellen leller

De bellen leller heeft maar één hoofddoel, het promoten van zijn of haar eigen merk. Dit zie je soms terug in de content die veelal commercieel is ingestoken, de herhaalde tweets, het vaak intensieve gebruik van Twitter (standje content fabriek) en de gewoonte om je op het spoor te komen doordat je een bepaalde # gebruikt.

Het duidelijkste kenmerk van de bellen lellers is echter dat deze groep twitteraars anderen een hele korte tijd volgen in de hoop dat die mensen hen dan ook weer zullen volgen. Na enkele uren of dagen wordt de ander gewoonlijk weer ontvolgt met de hoop dat de ander hen wel zal blijven volgen. Op deze manier hopen ze hun volgers aantallen langzaam maar zeker te verhogen.

De volbloed

De volbloed twitteraar probeert een balans te vinden in zijn of haar Twittergedrag. Zij mixen commerciële content met het onderhouden én aangaan van relaties. Verder zoeken en delen volbloed twitteraars interessante content die hen dan wel zakelijk, dan wel privé aanspreekt. Meestal zijn ze vrij volg-trouw.

De volbloed volgt iemand soms maar tijdelijk, bijvoorbeeld omdat iemand gelieerd is aan een speciaal evenement, omdat iemand na enkele maanden niet genoeg waarde oplevert op content gebied of omdat ze het niet eens zijn met denkbeelden en gedrag.

De eenhoorn

De eenhoorn is een unieke twitteraar die in staat is veel waardevolle content te produceren en tevens sterk is in het opbouwen en onderhouden van relaties. Hij of zij hecht veel waarde aan de mening en behoeften van het Twitterpubliek en heeft integriteit hoog in het vaandel staan.

De hoeveelheid content die de eenhoorn deelt is variabel, van eens in de maand tot content op dagelijkse basis. De eenhoorns zijn mede te herkennen doordat ze proberen altijd te reageren op reacties aan hun adres en het belangrijk vinden anderen te erkennen.

Een paar elementen die invloed hebben op wie jou volgt en wie niet:

  • Teveel content die achter elkaar wordt gedeeld schrikt sommige twitteraars af. Het is beter om content op variabele momenten en verdeeld over de dag te delen.
  • Teveel commerciële content zorgt er eveneens voor dat twitteraars afhaken. De klassieke regel dat slechts 10 procent van je content commercieel mag worden ingestoken blijft ook hier gelden.
  • Eindeloos herhalen van dezelfde content (al dan niet in een ander jasje), is vooral voor lepelaars een reden om iemand te ontvolgen. De meeste twitteraars hechten waarde aan wisselende en “unieke” content.
  • Teveel persoonlijke content kan je volgers kosten als je een professioneel profiel hebt, twitteraars met een zakelijk profiel vinden persoonlijke uitspraken en ervaringen grotendeels irrelevant en storend omdat het niet in lijn is met hun zakelijke behoeften.
  • Twitteraars houden van goede content maar zijn ook op zoek naar andere twitteraars met een eigen verhaal. Het alleen delen van content die al viral gaat of waar al veel over geschreven is, kan een reden zijn om je te ontvolgen.
  • Als je langer dan een maand inactief bent op twitter, kun je er op rekenen dat de meeste twitteraars ervan uitgaan dat je account zijn waarde heeft verloren. Er zit geen continuïteit in.
  • Onpersoonlijkheid is een element waar steeds meer twitteraars zich aan gaan storen. Het niet reageren op reacties die voortkomen uit een Twitterbericht dat je geplaatst hebt is voor meer en meer twitteraars reden om iemand te ontvolgen.
  • Aanstootgevende inhoud is een andere reden om iemand te ontvolgen. Een aanzienlijk deel van de twitteraars vertegenwoordigen direct of indirect een organisatie of personal brand. Dit betekent dat zij zich niet kunnen verbinden aan racistische, politiek gekleurde of schokkende content.

Voordat je conclusies trekt over de kwaliteit én het effect van je Twitteraccount, is het belangrijk om te analyseren wat voor volgers je hebt. Eventuele bellen lellers en scanners hoor je uit je analytics te filteren. Zij zijn bezig met hun eigen ego-trip en het feit dat ze jou volgen (of juist niet), heeft niks te maken met de kwaliteit van de content die je produceert of met je spetterende persoonlijkheid.

Staar je sowieso niet blind op aantallen, een klein aantal volgers blijkt regelmatig rendabel. Stel jezelf altijd de vraag welke Twitteraars voor jouw strategie echt van waarde zijn. 600 volgers op Twitter die passen in je doelgroep zijn nog altijd waardevoller dan 2000 volgers daarbuiten.


Also published on Medium.

Deel dit met je netwerk
Tags: , , , , , , , ,